Опис досвіду роботи
Тема досвіду роботи :
"Виховання компетентного читача в умовах сучасного
бібліотечного простору"
Шкільна бібліотека - є обов’язковим підрозділом
навчально-виховного об’єднання, органічно поєднує завдання, що стоять в галузі
освіти і бібліотечної справи, здійснює бібліотечно-інформаційне,
культурно-просвітницьке забезпечення навчально - виховного процесу як в
урочний, так і в позаурочний час. Її діяльність організовується спільно з
педагогічним колективом відповідно до планів роботи і нормативних документів,
затверджених директором КЗШ № 28. Загальноосвітній навчальний заклад забезпечує
правові, організаційні, фінансові та матеріальні умови, необхідні для
функціонування бібліотеки, зокрема, для належного зберігання, використання і
поповнення фондів, гарантує їх цілісність, неподільність. У своїй діяльності
шкільна бібліотека керується Законом України “Про загальну середню освіту”,
“Про бібліотеки і бібліотечну справу”, “Положенням про бібліотеку
загальноосвітнього навчального закладу”.
Сьогодні в Україні йде процес становлення
нової системи освіти й виховання, зорієнтованої на входження у
світовий освітній простір. У цих умовах бібліотекарю необхідно орієнтуватися в
широкому аспекті інноваційних технологій, ідей, напрямків.
У сучасних умовах основними завданнями
шкільної бібліотеки є:
- сприяння реалізації державної політики в галузі освіти, розвитку
навчально-виховного процесу;
- виховання у школярів культури, національної свідомості,
шановливого ставлення до книги як головного джерела знань;
- забезпечення росту професійної компетентності педагогічних
кадрів;
- сприяння різними формами і методами бібліотечної роботи
самоосвіти учнів і педагогів, забезпечення літературою учнів та педагогів;
- піднесення на якісно новий рівень бібліотечної справи;
- інформування, консультації та допомога читачеві у виборі книги;
- сприяння вивченню, задоволенню і розвитку інформаційних
потреб і запитів, зростанню кола пізнавальних, читацьких інтересів;
- виховання в учнів інформаційної культури, мислячого,
вдумливого грамотного читача;
- створення комфортного бібліотечного середовища, забезпечення
реформування бібліотеки в таку, яка б включала як традиційні, так і сучасні
носії інформації.
Основні завдання і
напрямки роботи шкільної бібліотеки на сучасному етапі спрямовуються на
виховання в учнів інформаційної культури, вміння користуватися бібліотекою,
формування в учнів потреби в систематичному читанні літератури, яка
сприяє розвитку творчої думки, пізнавальних інтересів та здібностей,
любові та бережливого ставлення до книги, культури читання.
Одним із засобів створення умов читання є масові заходи в
бібліотеці: цікаві, захоплюючі, емоційні, зорієнтовані на особистість.
Працюючі з учнями школи я:
- сприяю задоволенню і розвитку інформаційних потреб і запитів,
зростанню кола пізнавальних читацьких інтересів, проведення дозвілля;
- допомагаю залученню нових читачів до бібліотеки;
- здійснюю рекламу бібліотеці.
З метою формування
чітких читацьких інтересів, свідомої потреби
користувачів у систематичному читанні практикую різні активні
форми роботи.
Бібліомарафон
гра на швидкість відповідей
гра на швидкість відповідей
Флешбук презентація нових книг
Привітання воїнів АТО
Книга твій найкращій друг
У світі казки чарівної
Книжкова лікарня
День пам`ять Чорнобильської трагедії
СТОП Булінг!!!
Для реалізації основних функцій я використовую у своїй роботі такі форми: книжкові виставки, бібліофреш, обговорення книг,
експрес-інформації, флешбук, караван книг та літературні ігри (конкурси,
вікторини, подорожі сторінками книжок та ін.), усні журнали, тощо.
Я у
своїй роботі використовую анкетування, які дозволяють виявити читацькі інтереси. Більшість
учнів люблять казки, літературу про природу та тварин, цікавляться довідковою
та пізнавальною літературою, а також читають книжки пригодницько-детективного
характеру, фантастику. Науково-популярна література користується меншим
попитом. Опитуванням виявила, що діти сприймають читання, як
задоволення, що книжки, в більшості випадків, вибирають за порадою
бібліотекаря, вчителів, друзів, або самостійно.
У шкільній бібліотеці постійно оновлюються книжкові виставки за разними темами. Книжкові виставки, які розраховані на школярів молодших класів, використовую портрети дитячих письменників, малюнки учнів, іграшки. Вони, разом з книжками, пробуджують в читачів інтерес до літератури.
"Україна - єдина країна!";
"Дзвони Чорнобиля";
"Світ казки чарівної";
"Нові надходження";
"З любов’ю до рідного краю...";
"Кривий Ріг- моє місто";
"Ти, мово, моя солов’їна";
"Шляхами великого Кобзаря;
"Стань на хвилинку добрішим";
"Запалимо свічку пам`яті"до дня вшанування Голодомору.
"Де козаки-там і слава, і воля.."та багато інших.
Підготовка виставки передбачає відбір літератури відповідного
призначення, цитат, ілюстрацій, художнього оформлення, оформлення
композицій та її розташування.
Також я надаю практичну допомогу класним
керівникам у підготовці та проведенні усіх виховних та позакласних заходів.
Як відомо, культура учнів формується шляхом
популяризації бібліотечно-бібліографічних знань. Проводяться бібліотечні
уроки, і для цього розроблено тематику уроків для учнів початкових класів та
старшокласників:
-
"Історія виникнення бібліотеки";
-
"Історія виникнення книги";
- "Як
книга пришла до людей";
-
"Правила поводження з книгою";
- "Як
побудована книга";
- "Каталоги і картотеки шкільної бібліотеки";
- "Ваші помічники-енциклопедії
і довідники".
У бібліотеці
постійно діє куточок "Книги-джерело знань!".Тут розміщено"Поради
шкільного бібліотекаря читачам-школярам"про те,як берегти книги, як
правильно їх ремонтувати у "Книжковій лікарні".
Бібліотекар повинен урізноманітнювати форми
роботи щодо залучення учнів до бібліотеки, систематичного читання, активізації
їх пізнавальних інтересів, формування самостійних умінь та навичок.
У своїй роботі в
основному спираюся на такі форми роботи, це:
- обов’язкова наявність діалогу
бібліотекаря із читачами й читачів між собою;
- використання елементів дискусій;
- наявність ігрових моментів;
- наявність зворотного зв’язку між
бібліотекарем і читачем;
- залучення читачів до активної участі у
проведенні масових заходів.
Одним із напрямів роботи шкільної бібліотеки є формування
бібліотечно-бібліографічних знань учнів:
- ознайомлення з різними джерелами
інформації та їх систематизація;
- формування умінь та навичок роботи з
довідковим апаратом, фондом бібліотеки, книгою, періодичними виданнями,
інформацією на електронних носіях;
- підвищення бібліотечної культури
засобами бібліотечно-бібліографічних уроків;
- координація дій бібліотеки з учнями щодо
популяризації книги;
- систематична робота із збереження
навчальної літератури.
Об’єктивним показником читацької
самостійності у дитини і у дорослого слід вважати стійку потребу і здатність
читати книги свідомо, застосовуючи в процесі читання всі знання, уміння,
навички з читання. Саме самостійне читання і є проявом любові до читання і до
книг.
Головна мета шкільної бібліотеки – це надання допомоги учням, батькам,
педагогам у забезпеченні їхніх інформаційних потреб.
Бібліотека - це острівець тиші і спокою в бурхливому
морі навчальної діяльності школи.
Хвилини, проведені
тут - це відпочинок для учня, можливість зустрітися з найвірнішим другом
– книгою. Учні люблять свою шкільну бібліотеку, читальна зала практично
не буває порожньою.
Немає коментарів:
Дописати коментар